onsdag, september 22, 2010

MER OM "BÄCKIS"

Det kom ett brev från min gode vän den duktige travamatören Per-Arne Andé, som var med och utbildade bloggförfattaren i travsportens ädla konst i slutet av 60-talet.
Per-Arne är pensionär sedan en tid tillbaka och är sedan många år bosatt i Norrtälje där han varit en av cheferna för ett stort bostadsföretag.
Per-Arne var med från travets start i Örebro och han skriver så här angående Bengt "Bäckis" Andersson, som är den stora snackisen på vår bloggsida i höst:
"På sen Ekängstid före Mariebergs tillkomst låg Bengt med fem hästar på Karlsdals Gård hos Stig Nordqvist.
Day of Victory, Larry Scott, Lanny Scott, Solmaj, Solsvarten alla mycket bra hästar.
Bengt vann som regel två lopp per tävlingsdag.
Med vilka visste endast bröderna Bengt, Åke och Hugo.
Som 10-årig hästintresserad parvel fick jag hjälpa till att träna hästarna runt flygfältet, efter Bengts instruktioner.
Om jag frågade Bengt vilka hästar som hade vinstchans blev svaret ”vi får se” och ett typiskt Bengt-flin.
Några år senare när jag var på Karlsdal en kväll kom Bengt och Åke med lastbil och två nordsvenskar för övernattning på väg till tävlingar på Solvalla. Dragson och Solsvarten som tränats på gården i Bäckefors.
Solsvarten tillhörde favoriterna men Dragson vann till glatt odds.
När Bengt flyttade från Karlsdals Gård kom Otto Nilsson från Gotland dit med 10 hästar och min hjälp flyttades över till hästar som endast förstod gotländska."

Tack till Per-Arne och stort tack också till Erik Widén som bidragit med bilden ovan. Det är Bengt Anderssons bästa häst Max Iran.