måndag, juli 12, 2010

"PUBLIKSIFFRAN PÅ V64 ÄR LIVSAVGÖRANDE"

Bildtext: Den som vill kan försöka räkna antalet besökare på Fornabodas "Solvalla-dag" på den här bilden tagen från stallbacken... Enklare vore förstås om Fornaboda avslöjar antal betalande - den siffran vore en bra fingervisning för att bedöma den totala publiksiffran.
Folk är oroliga för hur Fornaboda sköts och för banans framtid. Och åtskilliga har tagit kontakt med bloggförfattaren. Många misstror sportchefen. En som formulerat en fullständig insändare i ämnet är hästägaren Jan-Eric Åhlman. Han efterfrågar bl.a. fakta om publiksiffran och skriver så här:


"Oavsett vem som är sportchef så förvånas man storligen av att man höjer entrépriser med 150 % och begränsar giltigheten av hästägarkort, syftet enligt programmet är att tjäna pengar? OK men är inte tillfället illa valt, den enda dagen på hela året man har konkurrens från direktsändning i Tv4 sport?? Jag själv hade flera bekanta som avstod till förmån för gratis TV.
När jag läser svaret från styrelsen så börjar jag förstå sammanhanget:
"Slutligen vill jag kommentera publik siffran som tyvärr inte betyder så mycket längre:", "Publiktapp..........javisst,men hur många tusen följde våra tävlingar på ATG live??Kan inte räkna dem alla."
Två citat från ovannämnda svar från styrelsen som jag tyvärr tycker beskriver inställningen från våra "lokala företrädare" i travsverige. Naturligtvis skulle budskapet varit: Kom till Fornaboda och se stor travsport LIVE för endast 40 kr och i bästa fall skulle entréavgiften berättigat till 40 kr i "rabatt" på ett V64 system för minst 200 kr.( Jag förstår att det skulle kosta pengar på kort sikt.) De som följer ATG Live, som han inte kan räkna, följer V64 oavsett om det går Norrland, Skåne eller Fornaboda.
Då dyker nästa problem upp. Hur ska man serva den stora publiktillströmningen? Hamburgermeny för 60 kr i stället för restaurang duger inte även om Solvallas resturanger fått kritik.
Jag har en känsla av att publiksiffran som enligt ovan inte betyder så mycket är livsavgörande för Fornabodas V64 tävlingar och i förlängningen Fornabodas existens.
Slutligen så var jag på publikplats både midsommardagen och nämnda onsdag, jag räknade inte publiken men trångt och glest är en bra jämförelse, men där finns väl fakta att tillgå?
Mvh
Jan-Eric Åhlman"
Fotnot: På Solvalla-dagen redovisades drygt 3000 personer som publik, på midsommardagen drygt 3400, skillnaden är bara 400 personer. "Glest och trångt", kommenterar insändaren skillnaden. Är skillnaden korrekt redovisad eller föreligger en felräkning?
9451karlsson@telia.com är en lämplig adress om någon vet hur många som betalade entré till Fornabodas "Solvalla-dag".