fredag, augusti 20, 2010

IDAG FYLLER MATS 60 ÅR

Den 20 augusti var en bra dag i min barndom. Då fyllde storebror Mats år och det bjöds på jordgubbstårta i trädgården hos mormor och morfar.
På den tiden var det fortfarande sommarlov den 20 augusti och hela familjen var samlad. Dessutom var det ofta en liten extrapresent även till mig den här dagen. Jag minns en kulspetspenna med fyra olika färger, det gick att skriva svart, blått, grönt och rött.
På senare tid har det inte varit mycket firande av Mats födelsedag. Den här dagen är det ofta trav någonstans och familjen har inte precis överdrivet det där med högtidsdagar.
Men ikväll är travet på Örebro och man kommer att träffa Mats vid hans stall på Örebro-travet och det finns dricka och tilltugg att tillgå.
Dan Hultberg är en av Mats tidiga medarbetare och han var med under Mats genombrottsår i mitten på 70-talet.
- Vilket tryck, minns Dan.
- Vi tävlade och byggde boxar. Varje kväll var det någon ny häst med hem som skulle i träning. Den fick bo bakom någon stege första natten och på morgonen kom någon medhjälpare och snickrade färdigt en box till.
- Om jag inte minns fel vann Mats femtio segrar med egentränade hästar flera säsonger under sent sjuttiotal.
- På tal om glömda hästar. Jag kommer ihåg Sudertorg som ägdes av familjen Sööder i Lillån. De hade kiosken i Lillån. Sudertorg var efter svåre avelshingsten Torg men hade fyra raka när Mats kom på att jag skulle köra hästen i ett lärlingslopp.
- Jag vågar påstå att Mats var en av föregångarna på att köra hästarna barfota. Han är ju en skicklig hovslagare och hade tidigt koll på vad som gick och inte gick.
- Den här gången kom Mats på att prova Sudertorg utan skor för första gången - i det här lärlingsloppet. Men just på den här hästen fungerade det inte alls.
- Hästen tog inte ett travsteg utan susade runt i passgång och galopp.
- Annars är den häst jag minns mest från Mats tidiga tränarår en vildhäst som hette Deve. Han behövde någon som sprang bredvid i volten för att fungera.
- På den tiden var jag spänstig och smal och reglerna för att vara med i volten var frikostiga. Herregud vad jag sprang och det var nära varje gång att jag blev påkörd av andra hästar när starten gick.
- Men Deve vann många lopp och var en härlig reklamhäst för Mats, berättar Dan Hultberg.