fredag, augusti 27, 2010

FÖRSLAG TILL TOPPEN

Bildtext: Rolf "Tuffa" Nilsson. Foto: Göran Abrahamsson.
Kusktoppen på Örebro genom tiderna?
Vi har fått ett mail från Kjell och han skriver (ungefär) så här:
"På 60-talet fanns på Arvika en skicklig kusk som heter Rolf Nilsson. Har för mig att det var till Örebro han flyttade. När han körde visste man att hästen fick chansen. Har jag rätt i att det var till Örebro han flyttade är jag säker på att han också är en av Örebros bästa kuskar genom tiderna."
Jo Kjell har alldeles rätt. Från Arvika flyttade Rolf 1963 till Karlstad (Färjestad) för jobb som lärling i Sven Berggrens stall och sedan med Sven till Örebro-travet och här har han varit och är fortfarande verksam förutom en utflykt till Eskilstuna och Sven Ericssons stall. Numera är Rolf pensionär och har hand om vojlockarna på inskrivningen och sköter dessutom grinden upp till stora banan på tävlingsdagarna. Rolf har också varit en viktig kugge i startpersonalen på Örebro-travet under årens lopp.
- I Arvika var jag privattränare hos Bernt Sahlin och han hade fina hästar som Scott, Victory Tide och Mr Lee. Dessutom hade jag en egen bra häst vid tiden som hette Jan Forbes. Klart att det gick bra att köra med så fina hästar, berättar Rolf blygsamt.
Vem tycker du själv är Örebros bästa kusk genom tiderna?
- Ja inte är det jag i alla fall. Menar du bara på att köra häst? Ja ärligt talat måste det vara Sven Berggren, det har nog inte funnits någon bättre, säger Rolf.