onsdag, juli 07, 2010

PUBLICERAD PÅ BEGÄRAN

Nedanstående insändare kom häromdagen. Den kom per telefon och avsändaren har fått lite hjälp med formuleringarna och några faktauppgifter. Skönt om stallets blogg kan vara till nytta så att människor kan komma till tals och viktiga åsikter får ventileras. Så här ser den ut:

Snälla Hans,
jag vet att många läser din blogg, inte minst folket i travets ledning både lokalt och på riksplanet.
Därför undrar jag om du kan publicera en ”insändare” från mig på din sida eftersom jag inte har något eget forum som läses. Jag vill inte att du skriver mitt namn eftersom det förekommit så mycket trakasserier mot dem som varit kritiska.
Man talar ju mycket om att en bra sportchef på en bana är värd de pengarna han kostar för det lokala travsällskapet eftersom han kan påverka saker och ting så att det gynnar de tränare, hästägare och hästar som finns i hemmaregionen, i första hand vad avser propositionsskrivande. I onsdags på Fornaboda hade sportchefen skrivit ut ett attraktivt lopp med 80.000 kr i förstapris för treåringar. Bra om de pengarna hamnade i hemmaregionen…
Men sportchefen på Fornaboda valde att sätta ”lägst 100.000 kr” på loppet.
Det betydde att det fanns en startberättigad häst på Fornaboda och Örebro. I själva verket blev loppet glest besatt med bara åtta hästar – man förlorade alltså fyra starttillfällen. Till loppet kom ett antal USA-importer. En av de startande åkte 200 mil till loppet. Det var en nära vän till sportchefen.
Loppet fick också den i särklass sämsta spelomsättningen av de sex V64-loppen.
Propositionerna till loppen skrivs några månader i förväg och det kunde förstås ha funnits fler startberättigade hästar från Örebro/Fornaboda. Men sett över tid är det inte många treåringar i regionen som uppfyllt sådana krav så pass tidigt på året.
Jag anser att sportchefen på Fornaboda arbetar på ett felaktigt sätt, sätter egna intressen i första hand och jag anser att han bör bytas ut.
”Anonym”