lördag, november 14, 2009

EKS FUNDERINGAR

Ek på Ekerö är en av travets återkommande bloggare och ibland kommer hans alster via E-mail och det går inte att komma ifrån att dessa ibland är underhållande. Men det gäller att inte läsa allt som Ek skriver för noga för mycket är otäckt dravel. Ek var mycket underhållande när han var "Den bantande travkusken" i en tv-serie för några år sedan. Får jag skicka en synpunkt till Ek så är det att tona ner råheterna och satsa på humor - det är du riktigt bra på!
Här följer ett utdrag ur Eks "Fredagsbrev" som publicerades igår.


EKS BLOGG:
"Över till moderna dragbilar för hästfolket!
Nissan QASHQAI
Bilen här ovan kommer antagligen bli en populär hästdragbil. Speciellt bland ridfolket där utrymme, praktiska lösningar och annat kommer i andra hand. Jag ser "modebloggande" tjejer i 23års åldern rulla ut med bil och släp från Lovön på Drottningholm efter ett dressyrpass hosLouise Narthorst...
Bilen i fråga är en produkt av nytänkande hos de japanska motormännen. Man har nog tänkt på "allt" eller?!
Vi går 20 år tillbaka. Då, 1989 hade jag en hästtrailer där gummidämpningen var slut (de flesta släpvagnar har gummiinlägg i hjulaxeln vilket då fungerar som fjädring. Efter många år brukar dessa gummiinlägg vara slut. Jag åkte då till en verkstad i Kungsängen som servade trailers och sålde tillbehör. Där skulle jag köpa en ny axel. När jag kom dit möttes jag av en riktig pysselknåpare. Det var en äldre man som verkade vara född med skiftnyckel i hand. Han bjöd på kaffe och plockade fram min hjulaxel.
Inne i verkstaden stod även en jättemaskin. I ena änden så hällde gubben ner ett svart plast/gummi pulver och i andra änden kom det ut svarta dragkroks knoppar. Det visade sig att gubben sålde dessa i stora upplagor till bensinmackar och biltillbehörsaffärer över hela norden! Modellen var den där med en plastögla som man trädde över kulan och som sedan "hängde kvar" när man kopplat på släpet.
De flesta av oss har antagligen köpt denna produkt på någon mack.Jag berättade att jag faktiskt köpt flera av dessa dragkroks knoppar genom åren. Gubben log och tackade.
Då passade jag på att lämna lite kritik. Jag tog upp en knopp bland de nytillverkade som låg i lådan. Den var fortfarande varm! Jag pekade på själva "öglan" och sa: "Den här öglan är lite för klen. Kommer du åt knoppen när du backar till så går den sönder. Jag har fått köpa flera stycken".
"Just precis" svarade gubben. "Det är meningen, annars skulle jag inte få sälja så hiskligt många".
Vad har då detta med Nissans nya dragbil att göra? Jo, följande:Jag har svårt att tänka mig att teknikerna på Nissan arbetar efter samma koncept som gubben i Kungsängen. Det måste således bero på fullständigt hjärnsläpp på designavdelningen att man gör en ny bil med en riktigt idiotisk konstruktion! Tänk dig att du sätter dig i din fina Nissanbil. Du ska koppla på ditt hästsläp. Vad gör du? Jo, du vänder på huvudet och backar sakta mot släpets dragkoppling tills du är framme. Ibland kanske du kör lite försiktigt tills släpet tar emot stötfångaren. Då min vän är det bara att kontakta Nissan och investera i nytt bromsljus! (1 450:- enligt Nissans listor).
Japanska snillen har tänkt till! Perfekt placering av bromsljuset..."
Fotnot: Här är adressen till Eks blogg. http://www.fredagsbrevet.blogspot.com/ Han skriver bland annat om P21-loppens fördelar för att hästar med låga poäng ska kunna komma tillbaka i tävling i riktiga lopp. I P-21-loppen får man som bekant starträttighet efter senaste start och inte efter poängen på de fem senaste starterna. Den som stått över längst får vara med.
Kommentarer skickas på ”Stallets E-post”, klicka på svarta listen.

Inga kommentarer: