lördag, maj 10, 2014

BEHÖVS ÖKAD ÖPPENHET PÅ ÖREBRO-TRAVET?

"Full öppenhet och transparens låter kanske som en klyscha, men jag tror mycket på det."

Detta citat är från generalsekreteraren Johan Lindberg, ST.
Han skriver detta i sitt dagsaktuella veckobrev.
Det här är emellertid inget som Örebro-travet tror så mycket på.
Så länge man smeker medhårs och visar bilder på välansade rabatter på travet är man OK.
Men frågar man om något aningens obekvämt surnas det ofta till.
Här finns det mycket att lära från travets högste chefstjänsteman.
Enligt min mening har vi aktiva rätt att veta i stort sett allt. Det är vår travsport och den tillhör inte administratörer eller Kanal 75:or.
På Örebro-travets facebooksida fanns tills nyligen en gästbok där alla kunde bidra med nyheter, ställa frågor och skapa debatt.
Jag medverkade där i mån av tid för att skapa intresse för travet i regionen. Jag skrev om Anna Erixon som vann montélopp på Åmål, om Bengt Nilsson, vår elvafaldige champion som har ett minneslopp uppkallat efter sig.
Vidare uppmärksammade jag Bengts dotter Maria Hård, som var prisutdelare i minnesloppet.
Många, många "gillade" eller gjorde "tummen upp". Det illustrerades med egna eller andras bilder.
En ny kusk i Tom Fromell hann jag med att berätta om, likaså Kvinnersta-skolans flytt till Mikael P Johanssons gamla stall inne på stallbacken. Också några rader om Jimmy Takters högra hand, örebrosonen Perry Söderberg.
Och en del annat. Till exempel bidrog jag med en privat bild när min dotter AIK vann på Solvalla. Travbanans hemsideschef publicerade som sin illustration till vinsten en bild på - Daniel Olsson !
Tyvärr har möjligheten att medverka på sidan nu stängts.
Det förutspåddes av en kollega. "Dom vill ha ensamrätt på information. Men dom skriver ju aldrig nåt!", sa kollegan.
Vi får se om stängningen är tillfälligt eller för gott.
Lite synd är det, för det behövs info och debatt.
Kanske dags att starta en nyhets- och debattsida i travfolkets egen regi för Örebro med omnejd?