onsdag, september 15, 2010

MYTEN

Jag efterlyste ovanstående kusk på bloggen för några veckor. Det är mycket möjligt att han är en av Örebro-travets bästa kuskar genom tiderna, det finns i alla fall en del "finsmakare" som tycker det.
Igenkänd blev han av travhistorikern Nils Renstrand, som nyligen hade med personen på plats fem på sin privata "All Star Team".
Namnet är Bengt Andersson.
Smeknamnet "Bäckeforsarn".
På bilden kör han Calla på Örebro på tidigt 60-tal.
Myterna kring "Bäckis" är många.
Tydligen var hans travintresse i första hand kanaliserat till en sak: spelet.
Men han hade med sig ett genuint kunnande från sin uppväxt i en kallblodsfamilj i Dalsland. Via Göteborg hamnade Bengt i Örebro en period på 50- och 60-talet. Hans i särklass bästa häst var Max Iran, som han så småningom använde som avelshingst med en viss framgång.
Både Bengt och hans hästar kunde ha vunnit ett mycket större antal vinster - om han varit intresserad av att köra för fullt varje gång.
En kollega berättar:
- Bengt berättade en gång för mig att det bara var spelet han var intresserad av. Att vinna ett lopp utan att spela, det var ett bortkastat lopp. Att ta ut en unghäst i lopp för att visa vilken fin häst han hade tränat fram, det var han inte aktuellt och det erkände han också.
Bengt Andersson var enligt myten konsekvent hemlighetsfull och ingen kom honom in på livet när det gällde spelet. I övrigt vittnar alla om vilken oerhört trevlig och kamratlig person han var.
Här är en historia om "Bäckeforsarn".
"Några tränarkollegor hade i smyg bevittnat hur Bengt gjorde pengar på spelet och försökte få vara med på ett uppgjort lopp.
-Kan vi inte göra så att jag kör passivt med min storfavorit medan du Bengt sätter dig i dödens. Och så backar du och släpper ut kollega B från vinnarhålet så att han kan vinna, föreslog kollega A.
När loppet gick var Bengt den store regissören, släppte ner kollega B i vinnarhålet, la sig själv i dödens snett bakom ledaren.
När 500 meter återstod började kollega B svettas så smått inför avgörandet. Han hade delat en hundralapp med kollega A på sig själv som vinnare.
- Hörru Bengt, det är nog dags att du backar lite och släpper ut mig så jag kan gå fram till vinsten, föreslog kollega B.
Ingenting hände och 200 meter senare upprepade nu den allt mer upphetsade kollegan förslaget om att bli utsläppt.
Då vände sig Bengt Andersson om, tittade på kollegan och sa med sitt berömda flin:
- Jag ändrade mig. Jag vinner själv istället.
Över upploppet måttade han sedan in den egna segern till glatt odds.
Både kollega A, som fanns passivt långt ned i fältet, och kollega B, som fastnade med gott om krafter kvar, fann därefter för gott att aldrig liera sig med Bengt Andersson när det gällde spel."
En annan historia berättar Bo Gustafsson, lärling på Örebro-travet och bl.a. känd som skötare till Derby-vinnaren Najo. Så här säger "Gusten":
-Jag hade just börjat jobba åt Bengt Andersson och var väldigt grön och okänd som kusk. Redan samma vecka meddelade Bengt att jag skulle köra Calla på Eskilstuna på söndagen eftersom han själv skulle till Danmark för hästaffärer.
-Jag var lite frågande till förtroendet men Bengt sa att jag skulle köra försiktigt i kurvorna eftersom hästen travade lite orent och kunde bli diskad. Släpp av henne när du är inne på upploppet så får vi se. Hon behöver få lite rutin.
-Loppet gick och jag avvaktade till upploppet och då flög hon förbi och fram till vinst.
-När jag segerdefilerade förbi publikplatserna såg jag plötsligt Bengt Andersson som vinkade glatt till mig. Danmarks-resan var ett påhitt och han var på plats och spelade. Oddset blev nästan fyra gånger och hade Bengt kört själv hade oddset aldrig blivit mer än 1.30 eller något. Så påpassad var han av spelarna, berättar Bo Gustafsson.
Från Örebro flyttade Bengt Andersson tillbaka till västkusten och var en tid tränare på Halmstad.
Tyvärr hade Bengt även ett annat intresse än spel, nämligen sprit, och i samband med en tävlingsdag på Halmstad i början av 70-talet drogs licensen in till följd av de paragrafer som reglerar alkoholintaget för de aktiva.
Det blev också slutet för kuskkarriären för Bengt Andersson, som långt senare gick ur tiden vid hög ålder.
Bengt kan ha varit Örebros bästa travkusk...