onsdag, september 15, 2010

KANAL75 OM ANNA ISABELLE OCH MARCUS

Teckenstorlek

Anna Isabella Karlsson och Marcus M Melander är tydliga representanter för travsportens framtid. Två lärlingar som arbetar heltid med hästar och dessutom tar för sig alltmer i sulkyn.
På onsdag har de varsin V64-styrning.
Gemensamt för båda hästarna är att de trots bevisad storform tillhör de minst betrodda i sina lopp.
Kanske på grund av sina i sammanhanget okända kuskar.
Vi kollade med V64-omgångens två yngsta deltagare hur de ser på sig själva, sina hästar och möjligheten att bidra till att en V64-spelare vinner elva miljoner kronor.
Anna Isabelle Karlsson är 21 år och jobbar hos sin far, proffstränaren Hans Karlsson på Örebrotravet.
På onsdag kör hon 2 Felix Use i V64-3. Ekipaget vet hur man skräller. I november slog man till på Färjestad till hela 62 gånger pengarna och för tre veckor sedan blev det seger på Romme, då som tiooddsare. Den här gången har man dragit ett idealiskt startspår.
Beskriv din häst.
- Han är världens bästa. En underbaring som alla i stallet älskar. Jag sköter honom och det har varit min favorit ända sedan han kom som tvååring. Att han alltid kämpar och gör sitt bästa i loppen gör att man gillar honom ännu mer.
Beskriv dig själv som kusk.
- Jag vet inte, jag är lite feg kanske. Lite försiktig och hittar inte på alltför mycket dumma grejer. Jag gillar att vänta ut de andra och komma till slut, precis som Felix.
Hur förbereder du dig inför loppet på onsdag?
- Inte på något speciellt sätt. Jag jobbar som vanligt från kvart över sju. Vi lär åka i god till banan så jag försöker slappna av under resan dit. Sedan värmer jag honom själv. Nu har jag kört på Solvalla flera gånger så det känns inte så hemskt som det gjorde i början.
Hur ska du bära dig åt för att vinna?
- Först och främst måste vi ha hjälp med hårt tempo. i starten sitter jag bara kvar i andraspår eftersom han är långsam. Sedan vill jag ha en bra rygg att följa på sista långsidan. Han är bäst då han får spara sin speed så ju längre jag kan vänta desto bättre.
Taxera segerchansen i procent.
- Gud, det kan jag inte alls. Det är ett hårt lopp och hästen är så beroende av vad de andra gör. Någon jättehög vinstchans är det väl inte, men han är i sitt livs form så det är klart att möjligheten finns.
Marcus M Melander är 18 år och lärling hos sin farbror Stefan "Tarzan" Melander. I juni slog han till på V64 tillsammans med 9 A Step Further (V64-1) som rensande bort 82 procent av alla system och bidrog till att utdelningen på sex rätt landade på drygt 730 000 kronor. Nu är ekipaget ute efter att upprepa bedriften.
Beskriv din häst.
- Han är väldigt enkel att köra och gör precis vad man ber honom om. Han är som en bil.

Beskriv dig själv som kusk.

- Oj vad svårt. Jag är ganska lugn av mig och tycker att jag blir bättre och bättre på allting hela tiden ju mer jag får köra. Jag har utvecklats taktiskt och fått bättre tajming.
Hur förbereder du dig inför loppet på onsdag?
- Jag läser på om de andra hästarna och försöker bestämma taktiken innan. Det är alltid svårt att veta hur det löser sig innan bilen släpper fältet men jag försöker i alla fall ha en klar bild över hur jag ska köra.
Hur ska du bära dig åt för att vinna?
- Han har en väldigt vass speed så jag kommer att försöka köra snällt och ge honom ryggar att gå i ända till upploppet.
Taxera segerchansen i procent?
- Jag säger 30 procent. Han är i bra ordning och en av flera som kan vinna i ett öppet lopp.
Ola Johansson

Robin Johansson