torsdag, december 24, 2015

JULAFTON


Det är julaftonsmorgon för den sextionde gången i mitt liv.
Inte så illa. Pappa blev 63, så visst är man inne på upploppet. Förhoppningsvis ett hyggligt långt upplopp.
Jag har haft en helvetes tur.
Skulle aldrig falla mig in att säga att jag är värd det, för ingen har rätten till något.
Jobbigt att höra när vissa av våra framgångsrika och välbetalda företagsledare, chefer och inte minst travkuskar och travtränare framhåller hur hårt dom jobbat.
Det är många som kämpar i världen...vänligen ha lite perspektiv på saker och ting.
Så här på julafton kommer religionen lite närmare. Tyvärr ett fasansfullt kapitel i mänsklighetens historia.
Glad, riktigt glad, blir jag när jag tänker på att jag har levt och lever i ett av världens mest sekulära samhällen.
Låt det vara så och låt de religiösa utöva sina seder i fred. Det blir nog bäst så.
Jag hade i sjätte klass en kristendomslärare som tvingade oss att kunna psalmerna och julsångerna utantill.
Jag har alltid haft lätt för sådant och kan än i dag sjunga med i de ibland mycket välskrivna texterna.
Vilken njutning att höra en skicklig sångare eller sångerska i de sammanhangen.
Men jag kommer aldrig att förlåta tanten när hon trakasserade mina klasskamrater som inte hade så lätt för att lära sig.
Jag tillönskar alla jag känner en God Jul.

Hans Karlssons foto.