torsdag, april 17, 2014

FÖRSTA JÄNKARVAGNEN REDAN PÅ 70-TALET

Jänkarkusk anno 1977. 
1976 dök det upp en "magisk" sulky i USA och året efter kom den till Sverige.
Vagnen hette "Nassau" och var tillverkad i ultralätt aluminium.
Den var dyr, tror den kostade fabulösa 10.000 kr. Dessutom skulle kusken ligga bakåtlutad för att få komfortabel körställning och ge hästen det rätta "lyftet".
En sådan vagn inköptes av alltid framsynte amatörtränaren Bror Erik Olsson i Nora och undertecknad lyckades tjata sig till ett låneavtal och jag fick använda vagnen i ett antal lopp.
På bilden kör jag, lätt jänkarlutad, min snabbe Baron Bengt, som var en av de första bra hästar som jag tränade under de första åren i min egen karriär.
När jag använde Nassau-vagnen första gången på Baron Bengt vann han snabbloppet i Örebro efter att ha spurtat ned favoriten Radar Will.
Det var roligt att använda den här vagnen och jag lånade den när hästen på förhand hade bra chans.
Det blev flera segrar för BB och mig i den här vagnen, som man var tvungen att ange vid anmälan att man tänkte använda. Då angavs det också i travprogrammet.
Vagnen var ganska klen och många slutade använda sina Nassau-vagnar när de visade sig knepiga att laga och hålla i körsäkert skick.