onsdag, augusti 01, 2012

VARFÖR ALL DENNA GRÅT?

Såg på Åbergs sändningen på TV igår.Underbar travsport.
Men kan ingen stoppa TV-mannen Per Skoglund som vill göra gråt-TV så fort han får chansen.
Det finns kanske program för honom typ "Gråt ut hos mig", "Ska vi gråta tillsammans med Per" eller "Är det inte sorgligt?".
Men varför i Trav-TV?
Här är lite råd från Vårdguiden:

Jag gråter för allt

Fråga:

Jag har väldigt lätt för att gråta och tycker det är väldigt ansträngande att inte gråta. Jag gråter när jag är lycklig, ser något som gör mig glad, små barn, fint/sorgligt/kärlek på TV, när jag är trött, när jag sjunger, när jag är arg... Ja, jämt alltså. Jag undrar om det finns något man kan göra åt det?
Jag blir väldigt trött av att hela tiden anstränga mig för att inte gråta och behöver 9-10 timmars sömn för att orka med vardagen.

Svar:

Hej!
Gråt är ett tema som kan symbolisera olika saker för de flesta av oss människor. Vi är alla unika på vårt eget speciella vis, och vår känslorepertoar kan ta sig olika uttryck.
För en del människor kan gråt innebära ett sätt att lösa känslomässiga knutar, och det utsöndras faktiskt en hel del hormoner och ämnen i så kallade ”känslotårar”.
En del individer kanske kan vara mer känslosamt lagda, där tårar kommer lätt i olika sammanhang. Är man väldigt trött och/eller stressad, kan lättrördhet vara ett tecken på att man är för hårt ”pressad” i tillvaron där känslorna så att säga ”ligger utanpå”.
Olika händelser och situationer i livet som påverkar oss mycket, och är förknippade med känslor i både positiv som negativ riktning, kan väcka tårar i olika sammanhang; Sorg som glädje.
Det framkommer inget hur din livssituation ser ut i dagsläget, och/eller om just din upplevelse av gråt är något som har ökat/tillkommit på senare tid? Det låter besvärligt för dig att behöva anstränga dig att inte gråta, och ”man” undrar om det kan tänkas finnas orsaker bakom som du kanske inte direkt tänker på?
Du kan alltid ringa din vårdcentral och boka en tid med din läkare för ett samtal. De flesta vårdcentraler kan erbjuda kortare samtalskontakt med psykolog eller kurator, om det är så att man vill få råd och stöd kring kartläggning, förhållningssätt och hantering av olika teman i livet. Det är bara du själv som kan avgöra om detta är ett alternativ att prova med anledning av din fråga.
Var rädd om dig, och lycka till!
Artikeln uppdaterad: 2010-10-29
Ansvarig redaktör: Margareta Andersson, Vårdguiden
Författare: Svarsgruppen för psykisk ohälsa, , Stockholms läns landsting
8 av 8 läsare (100%) har svarat att de har haft nytta av informationen