söndag, augusti 21, 2011

VARNING

Var på Eskilstuna på trav idag, söndag.
På Eskilstuna har man ett av landets bästa stallfik. Läste nyligen i Ronden att Ulf Ohlsson tyckte att det var det allra bästa. Mycket möjligt. Bra är det i alla fall.
Vid mina 56 års ålder har jag självklart ätit mig igenom de flesta rätter men idag lyckades jag utöka min kulinariska meritlista med en maträtt, tack vare att den skicklige kocken på Eskilstunas stallfik hade "Paltbröd med fläsk" på menyn.
Jag tackade personligen krögaren innan jag lämnade fiket för att han hjälpt mig att utöka min allmänbildning.
Samtidigt måste jag nu komma till själva orsaken till den här bloggen.
Beställ inte paltbröd om ni får chansen.
När jag kom hem googlade jag denna maträtt och kom då till "MaxWebers analyser". Det är en matkännare som gjort en resa i konstiga maträtter och han har också bild på det mesta.
Så här beskriver MaxWeber paltbröd (och jag kan inte säga det bättre själv):
"Jag kan varmt rekommendera att aldrig någonsin - under några som helst omständigheter - pröva paltbröd. Följande smakpresentation är inte för svagsinta. Kom ihåg. MaxWeber gör detta så att Du slipper. Så här smakar paltbröd: Otjänligt grisblod av sugga, blandat med barkmjöl till smidig konsistens, förvällt, förväxlat, processat genom tarmar, fortfarande varmt och VAR SÅ GOD!"
MaxWeber har en beskrivande bild på paltbröd som jag lånar:
Paltbröd. VARNING!
Min fru, som beställde och njöt av en utsökt gratinerad fisk, hade ett tröstens ord när vi lämnade Eskilstunas stallfik.
- Tur att detta inte var i matsalen på Adolfsbergsskolan (på 60-talet). Då hade ökända mat-tanten Margit tvingat dig att ÄTA UPP!
Puh!
I föregående blogg efterlyste jag uppgifter om snabbaste örebrotränade treårsstoet genom tiderna. Jag menade att det kan vara vår fina Scarlett Queen, som nyligen knallade 13,6. Nu har en travhistoriker hört av sig och i en kommande blogg kommer det svart på vitt vem som är snabbaste treårsstoet!
Fotnot: PALT behöver ni inte vara rädda att beställa. Det är något helt annat!!!
E-post: Någon åsikt som ni vill dela med er av? Som alltid: 9451karlsson@telia.com . Välkommen!