torsdag, juni 02, 2011

LASSE FYLLER 60 ÅR

En av Örebro-travets hedersmän fyller 60 år idag.
Det är Lasse Erixon, som "alltid" varit en av de bästa tränarna och kuskarna i Örebro, som blir så gammal men egentligen har han sin ungdomliga stil i behåll.
En av de första gångerna jag träffade Lasse var för drygt 40 år sedan då jag pryade i Stig Johanssons stall inne på travbanan. Lasse var 16-17 år och själv gick jag i åttan. Klart att det kändes att komma från grundskolan ut till den ganska hårda jargong som rådde i stallarna på travet.
Men Lasse var genomhygglig. När den humörbetonade Stig Johansson gormade på, tog Lasse mig i försvar. Sedan dess hör Lasse till mina stora favoriter!
Lasse var Örebro-travets allra framgångsrikaste tränare och kusk några år på 80-talet. Det var när Lasses läromästare Sven Berggren flyttade från banan och innan Calle Lindblom slog igenom på allvar. Och den perioden kröntes bl.a. av kuskchampionatet på Örebro-travet.
Allt sedan dess har Lasse Erixon varit stenhårt etablerad i översta toppskiktet på Örebrobanan.
23 september 2006 gav han mig en av mina bästa travupplevelser. Då upplevde jag hur Lasse inför hemmapubliken vann V75 med sin egna produkt My Gentleman (bilden ovan).
Jag bevittnade loppet från stallbacken och såg och hörde framför mig de 5-6000 i publiken som bar hemmaekipaget till seger. Jag har sett många lopp på Örebro-travet men kan inte jämföra det jublet som förärades Lasse den gången med något annat på hemmabanan.
Han är populär "Kryss-Lars", som hans gode vän Hasse Persson på Länsposten ofta kallade honom. Hasse är inte med oss längre men skulle ha kunnat berätta i detalj om Lars Erixons framgångsrika karriär. Nu blir det i stället en kort sammanfattning:
GRATTIS LASSE DU ÄR STORARTAD!